Verslag busreis Hasselt – Marleen de Roo

BUSREIS naar HASSELT (zaterdag 21 september 2024)
Rondom Bokrijk

In de week van 11 tot 15 september was Hasselt het decor van de Europese kampioenschappen wielrennen.
Alweer zorgde de uit Beernem afkomstige coach Sven Vanthourenhout ervoor dat 5 medailles werden binnengehaald.
Met meer dan 250 000 bezoekers tijdens de betrokken wielerweek, konden wij het dan ook niet laten om een tegenbezoek te brengen bij wandelclub KWSV De Rakkers
.

Onze SIMA-chauffeur Geert (reeds meerdere malen van dienst bij onze busreizen) loodste ons veilig via Antwerpen naar Hasselt, nadat we door werken in Kruibeke helaas hopeloos in de file beland waren.
Na de nodige vertragingen werden we opgewacht door de voorzitter van de inrichtende wandelclub waardoor de bus veilig kon geparkeerd worden op loopafstand van de inschrijvingszaal.
Na een versterkend ontbijt kozen de meeste van de 42 wandelaars voor de wandeling van 12 km, alhoewel enkelen ook opteerden voor de wandeling van 21 km, die ook gedeeltelijk samenviel met onze wandeling.

Onmiddellijk doken wij het bos in om na enkele kilometers te “wandelen door het water”, een unieke belevenis in een uniek decor!
Daarna opnieuw een bostocht nadat we de “Aarden Wal” overgestoken hadden. Deze aarden beveiliging was aangelegd in de zestiende eeuw door een conflict over de graasrechten op de Bouckzakheide tussen Hasselt en Herkenrode, toenmalig eigenaar van het domein Bokrijk.
Weldra bereikten we de rustpost in het prachtige domein van het MPI Ter Heide.

De resterende 7 kilometers van ons wandelparcours leidde ons via het natuurreservaat “Het Wik” (19 vijvers) door het Arboretum (opgericht in 1960 met een oppervlakte van 18 ha. en een van de rijkste plantencollecties van ons land), naar de inkom “’t Poorthuys”van het welbekend domein Bokrijk.
Langs een prachtig kasteel (toenmalig opnamedecor van de jeugdreeks Johan en de Alverman) verlieten we de omgeving om na een tweetal kilometer de startplaats te bereiken.

Andere wandelaars hadden ondertussen de 2 lussen van 3 kilometer ook nog eens bewandeld maar stipt om 16.30 uur konden we de terugweg aanvatten. Aangezien het viaduct van Vilvoorde wel toegelaten was komende van de richting Leuven, koos onze chauffeur voor deze richting zodat wij deze keer zonder opstoppingen of files veilig Beernem bereikten na een zomerse daguitstap.

Marleen, begeleidster busreizen.