Ashampoo_Snap_Sunday, September 8, 2024_20h59m53s

Busreis naar Floreffe 08 december 2024

BUSREIS naar FLOREFFE (NAMEN)

ZONDAG 8 december 2024

Wandeltocht: 52e Marche de la Saint-Nicolas
Inrichtende club: Club des Marcheurs de Floreffe
Startplaats: Abbaye de Floreffe – Salle Vitrée, Rue du Séminaire 7, Floreffe

Wandelafstanden: 3 – 5 – 11 – 12 – 15 – 20 – 25 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast huis, Kardinaal Cardijnlaan 12 – Beernem.

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of 0470/871387 of bij voorkeur via mail naar
Bij inschrijving via mail, stuur ik altijd een bevestiging.

Info wandelparcours

Naargelang de afstand wandelen door bossen en platteland in een heuvelend landschap, Ravelroute, park, abdij, molen-brouwerij. Er is een kerstmarkt naast of dichtbij de startzaal.

Stukje informatie over Floreffe
De gemeente ligt ongeveer 5 km vóòr Namen op een hoogte van 160m aan een bocht van de Samber. De ongeveer 8000 inwoners vinden hun tewerkstelling in de confituurfabriek van Materne, in de dienstverlenende sector en in Namen, hoofdstad van Wallonië.

Floreffe trekt jaarlijks heel wat toeristen vanwege zijn  “grotten van Floreffe”, te vinden op het domein “château des grottes”.

Geschiedenis van de abdij
De “Abdij van Floreffe”  werd gesticht in 1121 en overheerst ook nu nog, hoog gelegen, het dorp. Vanuit deze abdij werd de priorij te Postel gesticht die in 1613 een zelfstandige abdij werd.
Het grote complex rond een naar Frans model ingericht binnenhof (stijl Lodewijk XIV), werd tot aan de Franse Revolutie bewoond door paters van de Orde der Premonstratenzers.
Sinds 1819 geeft zij onderdak aan een belangrijk diocesaan college. Aan de grote middelbare school is een internaat verbonden dat is ondergebracht in een moderne nieuwbouw aan de zuidkant van het complex.
Bij de “watermolen-brouwerij” aan de voet van het complex is een herberg die met lokale producten als het Bière de Floreffe, kaas, gerookte worst en abdijbrood, een trekpleister voor toeristen is. Gebouwd in de 13e eeuw en qua uitzicht nauwelijks veranderd, is dit nu het oudste industriële gebouw in de provincie Namen. Momenteel is dit het ontvangstcentrum voor de vele toeristen.
Binnen de abdijmuren vinden verschillende festivals plaats, zoals het festival van de “accordeon” in de maand oktober.
Ook te vinden op de lijst van beschermde monumenten:

Boven op de heuvel waartegen de abdij is gebouwd ligt de  “Ferme de Robersart”, een grote boerderij rond een binnenhof.

Met deze busreis ronden we 2024 af!
Marleen, verantwoordelijke busuitstappen “Koninklijke Wandelclub Beernem”

Voorwaarden gebruikslicensie foto’s: Wikemedia Creative Commons.
Link naar licentie: CC-BY-SA-3.0.
Link naar licentie: CC-BY-SA-2.0