Ashampoo_Snap_Sunday, September 8, 2024_20h59m53s

Busreis Godewaersvelde 20 oktober 2024

Een stapje over onze zuidelijke landsgrens…

ZONDAG 20 OKTOBER 2024
BUSREIS naar GODEWAERSVELDE (Frans-Vlaanderen)

Wandeltocht: Sint-Hubertustocht
Inrichtende club:: Vlaemsch Huiseke Godewaersvelde
Startplaats: Feestzaal, Rue de Callicanes, Godewaersvelde

Wandelafstanden: 6 – 12 – 18 km

We vertrekken om 08.00 uur aan de parking naast huis, Kardinaal Cardijnlaan 12 – Beernem.
Prijs: 15 euro, inschrijvingsgeld inbegrepen!

Inschrijven kan via Marleen: 0477/957940 of 0470/871387 of bij voorkeur via mail naar
romain.bleyaert@proximus.be of tijdens een organisatie van onze club, bij het secretariaat.
Bij inschrijving via mail, stuur ik steeds een bevestiging.

Info wandelparcours met animatie

Wandeling rond en op de Catsberg met paardenwijding omstreeks 11.00 uur op de berg.
Jachthoornoptreden op diverse plaatsen én om 15.30 uur in de startzaal.

Enkele weetjes over de gemeente, de streek en abdij
Het dorp ligt net over de Belgisch-Franse grens, aan de voet van de Catsberg met zijn beroemde abdij. Godewaersvelde leunt aan tegen ons West-Vlaamse Heuvelland met hoogtemeters die schommelen tuseen 41m in het centrum tot 163m op de heuveltop.

Daar ontspringt ook de Vleterbeek die richting Poperinge stroomt en met een stijgingspercentage van gemiddeld 9% tot maximum 14% krijgen onze wielrenners dit parcours soms onder de wielen.
Het dorp en de streek maakte lang deel uit van Vlaanderen, wat zijn levenswijze sterk beïnvloedde. Een “museum over het grensleven” is er nog steeds te bezoeken.
De talrijke pubs bieden nog de rustieke gerechten aan en/of de traditionele (gezelschaps)spelen zoals boogschieten.
Met carnaval komt zijn “reuze”, met de toepasselijke naam “Henri le douanier” naar buiten.
Gelegen aan de frontstreek van WOI zijn een duizendtal graven te vinden op het British Cemetery.

Nog iets over de “Abdij op de Catsberg”.

Het steeds terugkomende verhaal: een bloeiende abdij tot aan de Franse Revolutie. Verwoesting. Herbouwd als cisterciënzerabdij van de trappisten waar op dit ogenblik nog altijd monniken leven. Bekend om zijn kaasmakerij en een biertje (wel gebrouwen in de abdij van Chimay).

Beste wandelaars, deze busuitstap planden we tweemaal in tijdens de coronatijd.
“Derde keer, goede keer” om te wandelen in deze landschappelijk prachtige streek? Ik nam telefonisch contact op en Mr. Pladys bevestigde alvast het organiseren.

Graag tot dan!
Marleen, busverantwoordelijke “Koninklijke wandelclub Beernem”

Voorwaarden gebruikslicensie foto’s: Wikemedia Creative Commons.
Link naar licentie: CC-BY-SA-4.0
Header Godewaersvelde door Herpoel – CC BY-SA-4.0