Sept-24

Start- en aankomsturen:
Starten tussen 07u30 en 15u00
Laatste aankomstuur 17u30

Op donderdag 15 augustus gaat onze jaarlijkse wandeltocht, met start te Hertsberge, door.
Dit vanuit de vernieuwde zaal ’t Bulscampvelt.

De afstanden zijn 4 – 6 – 11 – 15 – 21 en 25 km, dus voor ieders vermogen wel iets.

Parcours: Marc D’haeninck

De 4 en de 6 km.: Lopen door de dreven van Hertsberge, dit langs de vele mooie villa’s en prachtige, door vele wandelaars, nauwelijks gekende dreven.De 4 km. is ook toegankelijk voor wandelaars die het iets moeilijker hebben.
Voor de 6 km. hebben we een iets spectaculairder, maar wel goed bewandelbaar parcours voorzien.

De 11 km.: Vertrekt ook door de mooie dreven van Hertsberge en gaat dan door een nieuw, bosrijk parcours, die ons naar het Bulskampveld zal leiden.
De kruiderie is zoals naar gewoonte onze vaste rustplaats en vandaar wandelen we dan verder, door de bossen, naar de Colpaerthoeve, waar we ook terecht kunnen voor een heerlijk ijsje.
Vanaf hoeve Colpaert voert de weg ons terug naar onze startplaats in Hertsberge.

De 15 km.: Volgt het parcours van de 4 en de 11 km.

De 21 en de 25 km.: Deze voeren ons eerst naar de Kruiderie. Vandaar gaat het verder, door de bossen, naar het Bulskampveld en de hoeve Colpaert.
Daarna gaan we onze laatste rustpost in “De Bolzak” opzoeken. Iets voorbij deze rustpost splitsen de 21 en 25km. zich van elkaar af. Na een afzonderlijke verkenning van de bosrijke omgeving, komen deze afstanden terug tezamen om dan gezamenlijk de weg naar onze startplaats te vervolgen.
Daar kan iedereen de voorbije inspanningen doorspoelen en nog even rustig nakaarten, met familie en vrienden, over de voorbije wandeltocht.

Hopelijk heeft iedereen kunnen genieten van de prachtige omgeving en de gezonde lucht

De Kruiderie.

Daar kan men, op de wandeltocht, genieten van een fris of warm drankje en voor de hongerigen of lekkerbekken is er zeker ook iets te bekomen.
En dit omringt door een prachtige, doorgaans rustige natuur. Maar vandaag kan dit iets anders zijn.

“Een tuin van Eden, en dat midden het bosrijke landschapspark Bulskampveld. Een oase van eetbare bloemen, kruiden en planten. De Kruiderie is een sociaal tewerkstellingsproject waar alles nog met de hand gebeurd. “Kwalitatief staan we ijzersterk” (tekst De Kruiderie).

In 1986 start Loca Labora, pionier in sociale tewerkstelling, met de Kruiderie in Beernem. Het project heeft als doel om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via het kweken van groenten en later ook kruiden, een zinvolle activiteit te geven en structuur in hun leven te brengen.
In 2011 fusioneert Loca Labora met de toenmalige beschutte werkplaats Arcotec en in 2016 wordt de naam ‘Footstep’ boven de doopvont gehouden. De namen Loca Labora en Arcotec houden officieel op te bestaan.​
De Kruiderie staat ook niet stil. Over de jaren heen is De Kruiderie uitgegroeid tot een team van 20 medewerkers en is het één van de meest interessante kruidenkwekerijen van België.​

’t Bulskampveld.

’t Bulskampveld is een 230 hectare groot provinciaal groengebied, aangevuld met een 90 hectare groot domeinbos, in de gemeente Beernem.
Het sluit aan bij het 220 hectare groot natuurgebied van de Vagevuurbossen welke in beheer van het Agentschap voor Natuur en Bos zijn.

Bulskampveld, het vroegere Lippensgoed, heeft een bewogen verleden achter de rug.
Wie heeft nog nooit gehoord van “De moorden van Beernem” waar zelfs een Tv-serie naar gemaakt werd (De bossen van Vlaanderen).
Maar gelukkig ligt dit beruchte verleden nu ver achter ons.

De kruidentuin aan het kasteel.
Deze unieke kruidentuin is vrij toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. De vroegere ommuurde moestuin van het kasteel telt ruim 400 verschillende kruiden.
In de toekomst zullen er verspreid over de  kruidentuin bij heel wat kruiden QR-codes staan. Wanneer je deze dan inscant kom je in de wondere wereld van dat kruid terecht!
Je komt er meer te weten over de naam, het gebruik, historiek, enz.
Alle stadia van de plant komen tot leven via foto’s. Via filmpjes wordt het volksgeloof en de geneeskracht in de 16de eeuw gebracht. Bij de culinaire recepten krijg je alvast het water in de mond!

Hoeve Colpaert.
De dichtbij gelegen hoeve Colpaert doen we reeds vele jaren aan en is zeker gekend om zijn lekkere ijsjes.

Het kasteel “Bulskampveld.
Het neogotische kasteel “Bulskampveld” dateert van 1893 en werd gebouwd door graaf de Meeus. De familie De Meeus kocht de gronden reeds aan in 1838.

De familie Lippens verwierf het domein in 1904 en richtte het kasteelpark in.
In 1970 werd het kasteel dan aangekocht door de provincie West-Vlaanderen.
Het kasteel zelf is binnen ook volledig vernieuwd en zeker een bezoekje waard.

We hopen te mogen rekenen op de deelname van heel wat BEERNEMSE WANDELAARS en in het bijzonder van onze leden.
Maar zeker ook van vele wandelaars van andere wandelclubs en van allen die graag eens op voor hen ongekende paden, doorheen een mooi bosrijk parcours willen trekken.

En misschien kan men hier of daar zelfs een eekhoorntje of een hertje spotten.

Rustposten:
Par. Centrum ‘t Bulscampveld
– De Kruiderie voor de 11, 15, 21 en 25 km
– De Bolzak voor de 21 en 25 km

Afstandstabel met rustposten.

Afstand ‘t Bulscampveld Kruiderie Bolzak ‘t Bulscampveld Totaal
4 km.         4 km.
6km.         6,4 km.
11 km.   6,9 km.   5,3 km. 12,2 km.
15 km. 4 km. 6,9 km.   5,3 km. 16,2 km.
21 km. 4 km. 6,9 km. 5,3 km. 6,4 km. 22,6 km.
25 km. 6,4 km. 6,9 km. 5,3 km. 7,7 km. 26,3 km.